Můj nový měřák SMT Smart Tweezers ST-5-AS

Smart Tweezers

Na Ampéru jsem od pana Galuszky získal tento velmi sympatický měřák na SMD součástky a domluvil jsem se s ním, že napíšu nějakou recenzi. Nepopsal jsem to naprosto do všech nejmenších detailů, ale to důležitý, co mně zajímá.

Vyfocený popis k tomuto měřáku je tady.

Tak zaprvé, k čemu mi takovej měřák je?! A to je jednoduchý. Protože dělám návrhy takových zařízení, kde jsou použity součástky. A protože když to zařízení nefunguje, tak mi ho někdo hodí na stůl ať prej zjistím, proč je to zařízení tak blbý, že nefunguje. No a pak to začne. Člověk hledá nejdřív pod lupou, aby zjistil, že některé nožičky nejsou připájeny. Pak když to nefunguje, tak vezme osciloskop a zjistí, že některé spoje jsou přerušený. A pak – když nemá ten správný měřák začne pomocí páječky odendávat kondenzátory a zjišťuje, jestli tam nejsou jiný, než tam mají bejt. A to je ono. Jakmile mám tadyten měřák, nemusím odendávat součástky a klidně s tím změřím i odpory, o kterých si nemyslím, že by byly špatné. Takže na vyhledávání závady na osazené desce je to nepostradatelný pomocník. Je sice pravda, že jsem do této doby používal jiný LCmetr i na osazené součástky, ale tento je lepší mechanicky – je to pinzeta s displejem. Měřící algoritmus je také jiný (neříkám ani lepší ani horší).

Další použití – určitě na kontrolu keramických SMD kondenzátorů – protože ty na pouzdře nemají napsanou hodnotu.

Rychlost měření – v pipisu je, že si můžeme vybrat periodu měření mezi 2.0, 1.0, 0.5 a 0.25 sec. Ve skutečnosti nemůžeme vybrat 0.25 sec. Default je 1.0 sec. Zkusil jsem, jak to měří, když nastavím periodu měření 0.5 sec. Opravdu je to rychlejší a z toho zkoušení mám dojem, že ten čas od uchopení součástky do zobrazení údaje na displeji je kratší než nastavená perioda. To sice moc nechápu, ale líbí se mi to. Při nastavené periodě 1.0 sec se tedy hodnota zobrazí různě rychle ale do jedné sekundy tam je. Při nastavené periodě 0.5 sec se hodnota zobrazí zase různě rychle ale vždy do 0.5 sec.

HOLD – tato funkce je parádní, jen kdyby lépe fungovala (zase trošku zanedbaný software) – jakmile zapnu funkci HOLD, zobrazuje se na displeji H. Něco změřím a jak to upustím z těch měřících hrotů, tak změřená hodnota zůstává na displeji až do té doby, dokud do měřících hrotů neuchopím jinou součástku. Občas se ale stane, že při odendání té součástky se změřený údaj pokazí a zůstává zobrazena špatná hodnota. Tak na to je potřeba dávat pozor.

Parádní věc to umí! Přepnout displej pro levou ruku. Pak můžu klidně levou držet měřák a pravou fotit. Paráda, to se mi líbí.

Pan Martin Persich psal, že jeho kolega ten měřák má také asi půl roku a má tam takovou chybu – při přepnutí displeje na levou ruku se údaje na displeji zobrazí obráceně, což je dobře, ale otočí se i značka diody při zkoušení diod, takže mu to ukazuje polaritu diody obráceně. Ještě mu to ukazuje obráceně polaritu měřeného napětí. To je celkem jednoznačné opomenutí při programování. Ale u tohoto kousku co mám u sebe tahle chyba není! To asi znamená, že mám měřák s novějším softwarem! Tak jsem zkusil pohledat v menu a našel jsem v SYSTEM – SERVICE – S/N a zobrazilo se mi toto: 080210.016.2.004 tak možná, že to je software někdy z 10.února (februára) roku 2008. Tak to ještě půl roku není.

Občas mám problém – v zařízení je keramický kondenzátor 1nF, který musí být NPO. Občas se stane, že tam někdo dá X7R a ono to nefunguje. Součástky mají stejnou kapacitu, ale odpor, který měřák ukáže na sekundárním displeji je u NPO kolem 28 Ohm, u X7R je kolem 240 Ohm !!!. A jde to poznat i na připájených součástkách na desce. To se mi hodně líbí.

Velmi užitečný bude pro zjištění nebo kontrolu indukčnosti. Změří indukčnost a zároveň napíše sériový odpor toho drátu, co je z něho ta cívka udělaná. A to mě hrozně zajímalo, jestli to je pravda, tak jsem dal do sírie odpor 10 Ohm a změřil jsem to znova. Měřák ukázal stejnou hodnotu indukčnosti a odpor to ukázalo o 10 Ohm větší. Tak z toho jsem měl radost.

obrázky1
Po zapnutí se zobrazí A, což znamená, že se bude automaticky přepínat podle toho, co naměří. A ve spodním řádku je zobrazen internetový odkaz WWW.SMT-TOOL.COM. Ale v měřáku nefunguje internet explorer, takže se na ty stránky stejně musíte podívat pomocí nějakého počítače :-).

V popisu je naznačeno schéma a princip měření. Měřák generuje střídavé měřící napětí (kolem 400mV). Pomocí operačních zesilovačů a dvou kanálů DA převodníku měří napětí na měřeném objektu a proud měřeným objektem. Měří tedy impedanci a fázový posun. Z těchto hodnot vypočítá reálnou složku impedance (R) a zbytek (L a C) podle směru a velikosti imaginární složky. V HW-news jsem viděl odkaz na článek v Radioamatérovi č.6/2005, strana 21 (dík, gatilo): http://www.radioamater.cz/cisla/pdf/2005-6.pdf to je vlastně stejný princip měření. Pokud měřím L nebo C, tak mi na sekundárním displeji ukazuje hodnotu R. Ale lze to přepnout, že neukáže R, ale Q u L nebo D u C. Zkoušel jsem tedy jak to měří Q a celkem to asi sedí. V rámci teoretických výpočtů. Na sekundárním displeji se také zobrazuje měřící kmitočet. To Q a D zřejmě odpovídá fázovému posunu z měření impedance. D je „Dissipation factor“ neboli ztrátový činitel u kondenzátorů. Je to vlastně převrácená hodnota Q. Čím je kondenzátor lepší, tím menší je D. U tohoto měřáku je zobrazená hodnota D v promile. Nějak jsme na to s kolegou přišli. V popisu není napsáno, že je to v promile.

obrázky7
Tady je docela nepříjemná věc – pokud chceme měřit napětí (max. +/- 8V), tak musíme přepnout takovej malinkej čudlík, kterej je schovenej – nejde to nehtem, ani zubem, musím použít poměrně ostrý nástroj. Další nepříjemnost je ta, že pokud pomocí menu přepnu na měření napětí tak se na displeji zobrazí šipka směřující k tomuto čudlíku s nápisem „SLIDE SWITCH“. Přitom ten měřák pípá. A nedá pokoj, dokud to opravdu nepřepnu. A nejde ani vyvolat menu, abych to přepnul zase jinam, kde není třeba přepínat ten čudlík. A ani když počkám těch 60 vteřin, po kterých se to má samo vypnout, tak to pořád pípe. Nezbývá tedy nic jiného, než ten čudlík přepnout. Ale pozor - jakmile je ten měřák v módu pro měření napětí, tak se nesmím dotknout toho přepínače pro menu. Okamžitě začne zase otravovat, že je potřeba přepnout ten čudlík. A jestli je to v módu pro měření napětí delší dobu, kdy by jste čekali, že se to samo vypne, tak se to nevypne. Je zřejmé, že tady programátorovi něco uniklo. Nevadí, na měření napětí mám stejně jinej měřák :-).

Mechanické provedení odpovídá tomu, k čemu je měřák určen. Měřící hroty fungují opravdu jako pinzeta. Normálním používáním je neohnete. A v místě, kde se měřící hroty drží, je černá isolace pod níž jsou hroty stíněny! Proto stínění nemá na měření vliv uchopení měřících hrotů do ruky. A to se mi líbí. Nelíbí se mi ale to, že ta černá bužírka jezdí po těch hrotech – dá se svlíknout. Výrobce proti tomu udělal jakési opatření – pod bužírkou je jakési lepidlo. Ale to lepidlo má vliv pouze na to, že ta bužírka po tom hrotu jezdí pomaleji. Ale něco vymyslím a bužírku přilepím pořádně.

obrázky2
Na obrázku je vidět umístění napájecích baterií. Vedle baterek je vidět piezoměnič pro zvukovou signalizaci. Ten ovšem připevněn není a visí pouze na přívodních vodičích. Díky tomu nemá žádnou velkou hlasitost. Ale slyšet je. Hlasitost mi vyhovuje, protože nemám rád hlučné věci. Kdyby to mělo pípat jako pokladna v supermarketu, tak bych ten bzučák raději odpojil.

obrázky3
Na tomto obrázku je vidět, co je ve víčku pod dírkou v popisu označenou jako „reset“. Můžete si tam klidně připájet tlačítko. Možná pak ten reset bude fungovat. Ale zatím jsem nenarazil na situaci, kdy by to mělo být zapotřebí. Asi protože to zapotřebí není, tak tam to tlačítko ani nedávají. Operační systém je zřejmě stabilní.

obrázky4
Tady je trochu vidět detail, jak jsou stíněny měřící hroty.

obrázky5
Připevnění měřících hrotů pomocí jakéhosi sešroubovaného plastového bloku. Vypadá to celkem solidně.

obrázky6
Ještě pár obrázků pro ty, co mají rádi (jako já), když ví, co je unitř. Vždycky když mám něco novýho, tak to rozeberu. Nemůžu si pomoct. A záruka... - pokud se mi dostane do ruky takovádle věc, tak bych ji už nesvěřil žádnýmu servisu, aby mi to nerozbili. Mám ten měřák rád :-).

obrázky8
Ten joystick pro ovládání měřáku pomocí menu je tu hezky vidět.

obrázky9
Je tu colkem hodně součástek. Proto je to tak drahý... :-)

Pomocí tohoto měřáku jsem již odhalil závadu v jednom zařízení, které ve firmě vyrábíme. Zajímavé je, že to však nebyla žádná vadná součástka, ale jeden nevodivý pájený spoj (sakramentský škaredý studeňák!!). Ale bylo to proto, protože už jsem pomocí měřáku věděl, že součástky jsou vpořádku. Tak jsem se teprv zaměřil na to ostatní... :-) člověk se pořád učí.

Měl jsem na stole LC obvod naladěný na 125kHz (cívku a paralelně kondík). Tak jsem zkusil změřit a hle, měřák ukázal indukčnost. A správně! Divná věc – a co ten kondík!? Tak jsem měřák přepnul, ať měří kapacitu (ne automat). A hle! Kapacita je 0.000pF…! Ale to je jasné – je to proto, že měřící frekvence je 10kHz a ten obvod je naladěn až na 125kHz. Kvůli principu měření je to tedy indukčnost. Tak je to dobře. Programátor zřejmě rozhodl, že pokud je kapacita záporná, tak zobrazí nulu. Kdyby byl LC obvod naladěn na nižší frekvenci než je měřící, tak to logicky musí ukázat kapacitu.

Samozřejmě pokud měříme součástky připájené do plošného spoje tak musíme počítat s tím, že se budou navzájem ovlivňovat. Ale to se dá naučit. Například konenzátory 22pF u krystalu připojeného k procesoru ukážou na měřáku třeba 48pF. Ale ne oba. Jeden z nich ukáže hodnotu odporu v Ohmech. Ale po přepnutí na manuál tu kapacitu ukáže taky. Musíme počítat s tím, že se projeví ostatní kapacity a impedance v obvodu. Nebo také asi nezměříme hodnotu blokovacího keramického kondenzátoru v napájení, kde máme připojeny ještě další čtyři tantaly. To je jasné. Ale celkovou kapacitu mi to tedy ukázalo.

V popisu se píše, že to měří ESR. Ale nepíše se jak se to měří. Ale to zřejmě vyplývá z principu měření. Při měření kapacity měřák ukazuje na sekundárním displeji odpor. Tak to by mělo být ono. V popisu (na jiném místě) je sice napsáno, že to je „paralel resistance“ ale to asi nebude tak úplně pravda. Přece když mi to u elektrolytu ukáže kapacitu 48.37uF a 3.173Ohmů, tak to asi paralelní odpor nebude. Stejně tak při měření keramického kondenzátoru s hodnotou 95.45nF nebude sériový odpor 32.32Ohm a ani to asi nebude paralelní odpor. A když měřím keramický kondenzátor s hodnotou 22,5pF, tak jeho naměřený odpor 28,96kOhm taky asi nebude sériový, že... Tomu tedy moc nerozumím, ale věřím, že na to časem přijdu.

Tady je pár ukázek z měření. Fotil jsem to vždy jako jednu fotku a aby to tady na těch stránkách nezabíralo moc místa, tak jsem ty fotky oříznul a výřez s displejem jsem přidal k měřícím hrotům. Takže na obrázku je detail jak měřících hrotů, tak i displeje s aktuálními změřenými hodnotami.

obrázky10
Ten BarGraf tam asi být nemusel. Nevím, na co tam je, ale když to programátor umí naprogramovat, tak proč ne... Třeba to někdo ocení :-).

obrázky11
Podle R = 130 Ohm bych si typnul, že ten kondenzátor není NPO.

obrázky12

obrázky13

obrázky14
Tantal – jestli to R je ESR, tak to má poměrně malé ESR.

obrázky15
Elektrolyt SMD – tady je to ESR trošku větší než u toho předchozího tantalu s podobnou kapacitou.

obrázky16
To se mi na tom měřáku líbí, že u takový hodnoty to ukazuje tolik míst za desetinnou tečkou :-).

obrázky17
Další extrém. Je vidět, že to ukazuje asi správný hodnoty.

obrázky18
U diody to ukáže jenom polaritu - ta značka je takhle, nebo obráceně, podle toho, na kterém hrotu je katoda. Nebo to napíše „SHORT“ když jsou hroty zkratovaný. Ale zkoušel jsem zenerku a nějak to ukázat vůbec nechtělo. Na automatický přepínání to diody nepozná. Když měřím diodu, ukáže mi to 76kOhm, když zenerku (BZV56C16), tak to ukáže 24pF a 32kOhm. Taky docela dobrý, že to vím. Možná někdy rozeznám zenerku od diody :-). Jako zkoušečka diod to za moc nestojí. Mám raději, když se mi zobrazí napětí na přechodu. To mi žekne možná víc než jenom polarita.

obrázky19
:-) mám na stole trafíčko HAHN 2x9V 2x0,9VA. V popisu měřáku je napsáno, že rozsah pro indukčnost je do 999mH. Ale to zřejmě platí pouze pro udávanou přesnost 5% pro tento rozsah (pro rozsahy od 10uH do 99mH je přesnost 3%). Takže změřený údaj 16.25H a 3,212kOhm potěší (Ohmmetrem jsem naměřil 2.71kOhm).

obrázky20
„THIS DEVICE COMPLIES WITH FCC – 15 RULES PATENT PENDING MADE IN CANADA“

Made in Canada... možná je to pravda.

Jsem rád, že ten měřák mám. Rozhodně mi znatelně zvyšuje produktivitu.